torsdag 30 juli 2009

Virkat mobilfodral med döskalle



Det var kul att virka mobilfodral, så jag gjorde ett med en döskalle på. Här kommer en beskrivning. Mobilfodralet passar till en Sony Ericsson T700. Men du kan så klart anpassa så att fodralet passar din mobiltelefon. Jag virkar först en luftmaskrad som är lika lång som bredden på min mobil. Sedan virkar jag fasta maskor runt luftmaskraden. Jag ökar med två fasta maskor i varje kant. Sedan är det bara att virka på runt, runt och runt så blir det ett litet fodral.



Garn: Bomullsgarn 8/4 Conny. Rött och rosa
Virknål: 1,5 mm



  1. Virka 22 lm med röd färg. (Mät på din telefon. Luftmaskraden ska vara lika lång som bredden på mobiltelefonen)
  2. Virka fm tillbaka. I sista lm virkar du 2 fm.
  3. Virka fm på andra sidan av luftmaskraden. I sista lm virkar du 2 fm. (44 maskor)
  4. Virka fm runt i 12 v fram till ena kanten på fodralet. (ca 3 cm). Testa så att telefonen passar. Öka eller minska med några maskor om du behöver.
  5. Virka 2 fm. Markera med en avvikande tråd var varvet börjar. (OBS. Anledningen till att man virkar 2 fm i början är att mönstret=döskallen, förskjuts varje varv. På detta sätt kommer döskallen att hamna i mitten av fodralet)
  6. Följ diagrammet som finns här nedan i 20 v. Använd både rött och rosa garn. Fortsätt virka fm. Garnet som inte används följer med inuti virkningen. Du byter färg när du har 2 m av den den föregåeende färgen. Se hur man gör här.
  7. Virka 10 v med enbart rött garn. Eller virka så långt som du tycker själv.
  8. Virka två sm i slutet. Klipp av garnet. Dra det genom öglan och fäst på baksidan.



1 kommentar:

Susanne sa...

Himla fina virkade saker. Kul med skålen i snöre! Hit kommer jag tillbaka och tack själv för en trevlig stund på stranden. /Susanne