fredag 22 april 2016

Klotter med symaskinen



Efter att ha ritat telefonklotter på papper ville jag testa om det skulle kunna gå att brodera telefonklotter på symaskinen.



Med broderipressarfot och bortkopplad matare är man helt fri att sy vilka former som helst och bestämmer själv riktningen.

När jag ritar klotter på vanligt papper använder jag olika tjocklekar på pennorna. För att få fram samma uttryck på tyg, med tunna och tjocka linjer, så sydde jag flera gånger på samma ställe där jag ville ha tjockare linjer. 


Det blev en reliefkänsla i tyget tack vare bordsfilten som ligger under. 


Jag använde vanlig sytråd och bomullstyg, typ alltyg.  

Tips om du vill göra själv:
Rita några doodles på papper innan du syr på maskin.
Öva på olika sätt att fylla ytor. 
Titta på youtube. Sök på doodles eller zentangles. 

Inga kommentarer: